W Polsce popularyzuje się trend przenoszenia się z miast na przedmieścia lub nawet na wieś. Głównym atutem takiego kroku ma być zamieszkanie w spokojnym miejscu oraz więcej prywatnej przestrzeni. Jeśli jesteś osobą, która także rozważa decyzję o porzuceniu zurbanizowanego terenu na rzecz bardziej rustykalnej okolicy, zapraszamy cię do lektury tego artykułu. Przeanalizujemy w nim najważniejsze “za” i “przeciw” przeprowadzki nawieś.
Zacznijmy od rzeczy, o których wspomnieliśmy już na wstępie. Po pierwsze – czy wieś rzeczywiście da ci spokój? To bardzo zależy od charakteru konkretnej wsi. Wiele z takich osad ma rolniczy charakter i naprawdę dużo się w nich dzieje, zarówno w dzień, jak i w niektórych okresach roku – w nocy (np. podczas żniw). W takim miejscu każdego dnia będziesz słyszał terkotanie traktorów, jak też odgłosy pracujących maszyn rolniczych oraz zwierząt hodowlanych. Również powietrze może się okazać nie tym, o czy marzyłeś, jeżeli sąsiedzi hodują chociażby krowy czy świenie. W niektórych wsiach lub w ich pobliżu lokalizowane są też zakłady produkcyjne. To również nie jest korzystne sąsiedztwo.
To, co napisaliśmy powyżej, nie oznacza, że na żadnej wsi nie znajdziesz spokoju. Niektóre z nich rzeczywiście są ciche i senne. Jeżeli zaś marzysz o miejscu jak z filmu reklamowego, to musisz raczej szukać osady osób podobnych do ciebie, czyli pracujących w mieście, ale mieszkających na wsi. Przy takich domach nie ma gospodarstw rolnych, więc jest większa szansa na ciszę.
Co do drugiego głównego atutu wyprowadzki na wieś, czyli większej ilości prywatnej przestrzeni, to nie da się temu zaprzeczyć. Wynika to głównie z tego, że ziemia na wsi jest tańsza, więc możesz tam posadowić dom na więcej działce. Dziesięcioarowa działka, która w mieście jest luksusem, tutaj będzie raczej niewielką posiadłością. Większe parcele oznaczają też większe odległości między domami, a to z kolei przekłada się korzystnie na prywatność. Prywatności możesz też szukać na spacerach po okolicy, gdzie nie będziesz maszerował w towarzystwie innych, jak to ma miejsce podczas wypraw do miejskiego parku. Niestety jeśli chodzi o prywatność, wieś ma też wady. W tak małej społeczności jest się cały czas na oczach innych, nie ma się anonimowości. W mieście, szczególnie dużym, mimo ciągłej obecności ludzi dookoła, tak naprawdę pozostaje się kompletnie anonimowym.
Wieś jest na pewno dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy potrzebują więcej przestrzeni, ale też ciszy i możliwości spacerowania. Duża działka to również spełnienie marzeń osób lubiących prace ogrodowe. Jednak decydując się na przeprowadzkę w takie miejsce, miej też na uwadze praktyczne aspekty. Jeżeli nie wykonujesz swojej pracy zdalnie, będziesz musiał codziennie dojeżdżać do siedziby swojej firmy. W większości przypadków z odległej lokalizacji dojedziesz tylko samochodem, więc licz się również z tym, iż w gospodarstwie będzie potrzebne więcej niż jedno auto.
A co z dziećmi? Dzieci mieszkające na wsi mogą mieć dosyć utrudnione codzienne funkcjonowanie, szczególnie, jeśli już przyzwyczaiły się do życia w miejsce. O ile w najbliższej okolicy nie ma placówek edukacyjnych, będziesz musiał dowozić dziecko do przedszkola lub szkoły. Również wszystkie zajęcia dodatkowe czy spotkania z rówieśnikami nie obędą się bez twojej obsługi jako szofera.
Peryferyjna lokalizacja może się też wiązać z innymi niedogodnościami. W przypadku braku asfaltowych dróg, licz się z jesiennymi i wiosennymi błotami – może będziesz musiał zamienić samochód na terenowy. A nawet jeśli jest asfalt, to zimą, po intensywnych opadach śniegu, prawdopodobnie poczekasz kilka godzin, zanim gmina odśnieży trakt i umożliwi ci przejazd.
Planując wyprowadzkę na wieś, należy pamiętać o dwóch rzeczach:
- dobrze zastanowić się nad swoją motywacją, potrzebami oraz możliwościami i na spokojnie przeanalizować, czy mieszkanie w takim miejscu na co dzień naprawdę da nam szczęście;
- dowiedzieć się jak najwięcej o miejscu, do którego chcemy się przeprowadzić, bo (jak już tłumaczyliśmy) nie każda wieś to cisza i spokój, poza tym w takich lokalizacjach jest bardzo różny standard infrastruktury transportowej, zaplecza edukacyjnego, usługowego i handlowego.